تاریخ انتشار: جمعه 1402/08/19 - 00:33
کد خبر: 487212

نگاهی بر حواشی یک تشکل سیاسی نوظهور؛

شریان رشته نکرده اعضایش پنبه می‌کنند/ شریان با سخنان حاشیه‌ساز منصوره معصومی موافق است؟

شریان رشته نکرده اعضایش پنبه می‌کنند/ شریان با سخنان حاشیه‌ساز منصوره معصومی موافق است؟

در ادامه مواردی بررسی می شود که نشان می دهد شریان بیش از آن که یک حزب تشکیلات محور باشد در حوزه تشکیلاتی بی برنامه و فرد محور است و اعضای شورای مرکزی که معرفی شدند یا اصلا خود را عضو این تشکیلات نمی دانند یا بدون درنظر گرفتن حضور خود در یک تشکیلات واحد هرکدام مواضعی را اعلام می کنند که باعث واکنش بسیاری از مردم می شود.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روزهایی که به انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی نزدیک می شویم اخیرا تشکلی جدید به نام شریان اعلام موجودیت کرده است. تشکلی که با افرادی نام آشنا تحلیل ها و گمانه زنی ها درباره مشی سیاسی آن را در پی داشته است.

شریان اما از همان روزهای ابتدایی اعلام موجودیت حواشی زیادی را ایجاد کرد. حواشی مانند عدم مجوز رسمی از وزارت کشور تا بیانیه برخی از اعضای اعلام شده در شورای مرکزی مبنی بر عدم عضویت این افراد در شریان سوغات روزهای ابتدایی تشکیل این تشکل سیاسی بود.

بیشتر بخوانید: شریان نیامده شرحه شرحه شد

عدم مجوز رسمی از وزارت کشور

مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور، در روزهای ابتدایی در توییتی با اشاره به فعالیت غیرقانونی بعضی از اجتماعات سیاسی (با هر تابلویی) از لزوم پیگیری و تبعیت افراد از قانون تاکید کرده بود. مالک شریعتی در توییت خود به جبهه اصلاحات و به یکی از احزاب تازه تاسیس جریان اصولگرایی یعنی «شریان» بود.

اما حواشی شریان تنها به مجوز یا عدم مجوز آن خلاصه نمی شود و در روزهای اخیر حتی اعضای آن که معرفی شدند یکی پس از دیگری در حال خارج شدن یا تکذیب عضویت خود در این حزب هستند.

خروج اعضا از عضویت در شریان

سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران در مجلس که در همان روزهای ابتدایی در صدر لیست اعضای شورای مرکزی شریان ذکر می شد و حتی عکس آن در پوسترهای مختلفی رسانه ای شد اما دفتر این نماینده مجلس در اطلاعیه ای اعلام کرد که وی عضو هیچ حزبی نیست.

 بر اساس پیگیری‌های بعمل آمده در خصوص عضویت و مسئولیت سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در یکی از احزاب که روزهای گذشته مجمع عمومی آن برگزار شد، دفتر وی اعلام کرد: خانم رفیعی در هیچ حزبی عضویت و مسئولیت نداشته و  بر انجام امور نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی و فعالیت های تخصصی حوزه محیط زیست و مسائل حوزه زنان در جهت هم افزایی و وحدت همه جریانات جبهه انقلاب تمرکز دارند.

بعد از رفیعی، ناصر ترابی که گفته می شد یکی دیگر از اعضای شریان است نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد که در این حرب سیاسی فعالیتی ندارم. در بخشی از اطلاعیه ترابی آمده است: بنده کمترین به جز یک جلسه توفیق و سعادت نداشتم در جلسات مجموعه شریان باشم. دوستان مجموعه شریان لطف داشتند و بنده را نیز دعوت و عضو علی البدل شورای مرکزی قرار دادند اما به دلایل مختلف از جمله؛ مشغله فراوان، مغایرت حضور بنده با اساس نامه شریان و تفاوت رویکرد ها و... توفیق حضور در این مجموعه را نداشتم.

در پایان اطلاعیه ترابی نیز آمده است: منظومه فکری امامین انقلاب باید مد نظر همه ما باشد مخصوصا توجه ویژه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری (مدظله) راهگشای ما در ادامه مسیر و انتخاب خط مشی ها خواهد بود.

توجیه وساطت در پرونده شهید عجمیان

از دیگر حواشی شریان سخنان جدید صالح اسکندری، عضو شورای مرکزی شریان و مشاور ولایتی درباره تایید نامه وساطت ولایتی برای پزشک پرونده شهید عجمیان بود.

اسکندری، عضو شورای مرکزی شریان در خصوص نامه ولایتی در پرونده شهید عجمیان گفت: در ماجرای وساطت دکتر ولایتی برای یک پزشک که یکی از محکومین پرونده قتل شهید عجمیان است پس از درخواست ۱۰۲ تن از روسای نظام پزشکی سراسر کشور و و طومار بیش از ۶ هزار پزشک مبنی بر بی گناهی وی و نیز پیام های مکرر از محافل پزشکی بین المللی مبنی بر تشدید تحریم ها در حوزه پزشکی و تماس های مکرر انجمن های پزشکی با ایشان طی نامه ای به یکی از مسئولان عالی رتبه نظام صرفا درخواست بررسی بیشتر کرده است و هیچ مکاتبه ای با قوه قضائیه در کار نبوده است.

این اقدام درواقع توجیه و تاییدی بر وساطت ولایتی در پرونده متهمان شهید عجمیان بود که واکنش برخی از کاربران شبکه اجتماعی را نیز به همراه داشت.

شریان هم با معصومی اصل موافق است؟

اما مسئله تنها به حواشی عدم مجوز و خروج اعضا خلاصه نمی شود بلکه اعضای اعلام شده در شورای مرکزی شریان نیز حواشی زیادی را نیز به دنبال داشتند. در تازه ترین اتفاق سخنان منصوره معصومی اصل، عضور شورای مرکزی شریان در یک برنامه تلویزیونی بود. معصومی اصل با صدای بلند اعلام در صدا و سیما اعلام کرد: «این مملکت مال حزب اللهی هاست» موضعی که واکنش های زیادی را از گروه های مختلف به همراه داشت.

اما واکنش احزاب و افراد سیاسی کشور یک طرف و سکوت شریان بعنوان تشکیلات معصومی اصل یک طرف.  اینکه یک عضو شورای مرکزی هر تشکلی می تواند سخنانی را به عنوان موضع شخصی به زبان بیاورد کاملا روشن است اما باوجود واکنش های زیاد مردم و رسانه ها، سکوت تشکل سیاسی شریان بیشتر در افکار عمومی این برداشت را مخابره می کند که موضع عضو شورای مرکزی در واقع همان موضع کل تشکیلات است. پس باید دید در ادامه باز هم شاهد سکوت این تشکل سیاسی خواهیم بود یا خیر؟

شریان رشته نکرده اعضایش پنبه می‌کنند

از سیاسیون گرفته تا مداحان و احزاب مختلف به سخنان عجیب معصومی اصل، عضو شورای مرکزی شریان واکنش نشان دادند اما مردم از خود می‌پرسند سکوت شریان دربرابر سخنان عضو شورای مرکزی خود چه معنایی دارد؟ آیا سخنان این خانم درواقع خروجی مواضع شریان است؟

البته نیاز به گفتن نیست که ایران برای تمام ایرانیان در جای جای دنیا است و ایجاد دودستگی میان مردم، نه در گفتمان انقلاب اسلامی جای دارد و نه در سخنان و کردار رهبر معظم انقلاب دیده می‌شود. در واقع آنچه این روز‌ها زیر انتقاد شدید مردم قرار گرفته است، جریان شریان است که در ماه های نزدیک به انتخابات مجلس تلاش می‌کند با معرفی چهره‌هایی با هویت سلبریتی و وزارتی در فضای مجازی آن هم با استفاده از ادبیاتی عامه‌پسند طرفدار جمع کند، اما گویا به نظر می رسد اعضایی که بعنوان شورای مرکزی معرفی شدند بیش از آن که طرفدار جمع کنند منتقدین شریان را بیشتر کرده و مردم را از این تشکیلات دور می کنند.

در واقع می توان گفت شریان حتی تلاشش به رشته کردن نزدیک نمی شود که اعضایش، آن را پنبه می کنند.

چیزی که چند روز پیش هم به وضوح دیده شد و مردم در مقابل فراخوان این جریان مبنی بر برگزاری تجمع بزرگ «غزه؛ مظلوم مقتدر» در مسجد امام جعفر صادق (ع) میدان فلسطین از این برنامه استقبال کمی کردند که تصاویر آن نیز در فضای مجازی حاشیه‌ساز شد.

در ادامه واکنش برخی کاربران مجازی را به سخنان منصوره معصومی اصل عضور شورای مرکزی شریان را می‌خوانید:

با این وجود شریان در بدو تاسیس با چالش های اساسی رو به رو شده است. "اعلام عدم مجوز و خروج افرادی که به عنوان اعضا معرفی شدند تا حواشی و مواضع عجیب برخی از اعضای شورای مرکزی" از جمله مواردی است که نشان از بی برنامگی و تاسیس یکباره شریان در ماه های نزدیک به انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارد.

با بررسی موارد مطرح شده به نظر می رسد شریان بیش از آن که یک حزب تشکیلات محور باشد در حوزه تشکیلاتی بی برنامه و فرد محور است و اعضای شورای مرکزی که معرفی شدند یا اصلا خود را عضو این تشکیلات نمی دانند یا بدون درنظر گرفتن حضور خود در یک تشکیلات واحد هرکدام مواضعی را اعلام می کنند که باعث واکنش بسیاری از مردم می شود.

با این حال باید دید در ماه های باقیمانده به انتخابات مجلس آیا شاهد برنامه ریزی بیشتر در این تشکیلات خواهیم بود یا باز هم اعضای اعلام شده برای شورای مرکزی از این تشکیلات خارج می شوند یا به مواضع عجیب خود ادامه می دهند.

البته در پایان باید متذکر شد با نزدیک شدن به انتخابات در روزهای اخیر شاهد احزاب و تشکیلاتی بودیم که به صورت قارج گونه و یک شبه با همایش های مختلف انتخاباتی اعلام موجودیت کردند. مواردی که بی شک با ورود وزارت کشور می توان کاری کرد که ابتدا احزاب نسبت به اخذ مجوز اقدام کرده و پس از صادر شدن مجوز آغاز به کار خود را اعلام کنند.

گزارش از مسلم خلخال

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تشکیل ستاد تحلیف رئیس جمهور با حضور قالیباف
نقش کلیدی بانوان در «خودسازی»، «جامعه‌سازی» و «تمدن‌سازی»
تأکید آیت الله سیستانی بر حفظ نظافت در زیارت اربعین ۱۴۰۳
ثبت اعتراض به نتیجه آزمون استخدامی ایثارگران تا پایان امروز
شکست بسکتبال ژاپن مقابل قهرمان جهان
نتایج ثبت نام خودروهای وارداتی اعلام شد
بلیط هواپیما برای کودکان زیر ۱۲ سال
تصاویر مراسم افتتاحیه المپیک پاریس ۲۰۲۴ +عکس
هانیه رستمیان از صعود به فینال باز ماند
فردا مترو ساعت ۵:۳۰ صبح کار خود را آغاز می‌کند
قیمت بلیت اتوبوس اربعین اعلام شد
عیادت وزیر ورزش و جوانان از پیشکسوت استقلال
محمد رهبری، دومین حذف شده شمشیربازی ایران در المپیک
آزمون؛ امروز در تست‌های پزشکی شباب الاهلی
صالحی: انتقال دانشجویان آزاد به پردیس پولی دانشگاه دولتی به زانو در آوردن عدالت آموزشی را عملی می‌کند
تمدید مهلت ارسال آثارسوگواره بین المللی سفینه النجاه +فیلم
برنامه مسابقات هفته‌های اول تا سوم لیگ برتر اعلام شد
رویداد ملی مجازی آرمان ما تمدید شد + جزئیات
ایران پرچمدار تحریم اسرائیل در المپیک
قرارداد مهاجم استقلال ۲ سال تمدید شد
جزئیات مصاحبه دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top